Preloader

Studentai mato grėsmes – studijų kaina neturi būti didinama prieinamumo sąskaita

LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) vakar, sausio 18 d., pateikė derinimui projektą dėl norminių studijų kainų apskaičiavimo. Projektu siūloma gerokai didinti normines studijas kainas – tai yra, studentui valstybės skiriamą finansavimą studijoms, tačiau šiuo metu siūlomas sprendimas, anot Lietuvos studentų sąjungos (LSS) vadovo Eigirdo Sarkano, lemtų mažėjantį studijų prieinamumą.

LSS prezidento E. Sarkano teigimu, iš pirmo žvilgsnio norminių studijų kainų didinimas yra sveikintinas žingsnis, o nuosekliai didinti vienam studentui skiriamą finansavimą ne kartą yra siūliusi ir LSS. Vis dėlto, jo manymu, pagrindinė šio ŠMSM siūlymo problema yra ta, jog didinant norminę studijų kainą, skirti papildomų lėšų nėra numatoma.

„Ką tai reiškia? Tai reiškia, jog didinant kainą, bus planuojama gerokai mažiau valstybės finansuojamų (VF) studijų vietų, kas elementariai mažins studijų prieinamumą tiems, kurie atitinka ŠMSM keliamus minimaliuosius stojimo į VF vietas reikalavimus, – pabrėžia LSS vadovas ir atkreipia dėmesį, jog bendri priėmimo į aukštąsias mokyklas reikalavimai nesikeičia. – Tuo tarpu norminė studijų kaina iš esmės yra „surišta“ ir su pačios aukštosios mokyklos nustatyta studijų kaina, tai reiškia, jog jos bus priverstos didinti studijų kainas tiems studentams, kurie ketina studijuoti savo lėšomis.“

Jeigu dabartinis projektas nesikeis, anot E. Sarkano, galima daryti prielaidą, jog savo lėšomis studijuojančių studentų skaičius gerokai išaugs ir jie bus priversti mokėti gerokai didesnę studijų kainą.

Atsižvelgiant į dabartinę situaciją, nežinomybę dėl brandos egzaminų organizavimo, jų rezultatų bei suprantant teisėtus abiturientų lūkesčius turėti tokias pačias, kaip ir praėjusiais metais, „žaidimo taisykles“ stojant į aukštąsias mokyklas, studentams atstovaujanti organizacija siūlo neskubinti šio pokyčio, kuris gali turėti įvairių neigiamų pasekmių, o priešingai, kaip ir planuoja ŠMSM, per šiuos metus parengti naują aukštojo mokslo finansavimo modelį.